Our DNA:Garage:Alejandro Mesonero’s Design Process 2021.5.1.0 AD/CA

Alejandro Mesonero Romanos

Torna al garatge.

Comencem pel logotip de CUPRA. De què es tracta?

Estem alterant aquests codis clàssics al món de l’automòbil. Ens preocupem més per l’esperit i la filosofia que hi ha darrere de la divisió CUPRA, que no pas pel producte independent.

Volíem crear un sentiment de pertinença a una família. Així doncs, vam arribar a l’analogia dels triangles. Imagineu-vos dos triangles que es creuen. La forma d’un triangle és molt dinàmica. Té una base estable i apunta en una direcció clara..

I després el vau capgirar.

Per donar-li més velocitat i fer-lo més dinàmic. A més, els nostres productes es complementaran amb peces, accessoris i col·leccions. També estem estudiant diverses associacions amb altres marques i particulars per obtenir una experiència completa de CUPRA. Per a nosaltres, no és només el producte en si: ho estem mirant d’una manera molt més profunda.

Quina idea hi ha darrere de CUPRA??

Com a concepte, el rendiment pur és una mica passat de moda. No es tracta de l’última fracció de segon de velocitat. Quan mireu més enllà, trobareu un element nou als nostres cotxes. Cerquem alguna cosa que sigui més refinada, no brutal ni de cara, però més elegant i elegant. El nostre objectiu és ser més relaxats i elegants.

La velocitat és definitivament un component de CUPRA. Com descriuríeu la velocitat?

La velocitat és la idea de moure’s molt ràpid, d’aguditzar els sentits, la vista, l’adrenalina que et manté despert. La mateixa sensació de velocitat és màgica. Si col·loqueu un nen de tres anys en un carro i l’empenyeu, creeu una sensació de velocitat i de seguida veureu un somriure a la cara. És dins de tots nosaltres. La velocitat és fresca. Moure’s ràpidament és fresc.

Al món CUPRA, podeu saltar d’una experiència a una altra com si no fos res.

L’important per a nosaltres és el viatge. No es tracta només de velocitat per si sol o simplement d’arribar-hi estrenyent l’últim mil·lisegon d’una volta a l’anella de Nuremburg, cosa que ja hem fet. La diversió és sobre com s’hi arriba.

Que diferent és conduir en un CUPRA en comparació amb qualsevol altra cosa que vagi ràpid?

Es tracta de molt més que conduir a gran velocitat. És el so, els materials a l’interior del cotxe, fins i tot l’olor. En un cotxe de gran rendiment, tot apela als sentits. En primer lloc, hi ha l’atractiu visual, de manera que ens centrem en l’aspecte del cotxe. Però l’agilitat és tan important. Alguns elements estan fets de fibra de carboni, però és més que enganxar algunes parts de fibra de carboni al cotxe. La clau és la lleugeresa general dels materials.

Tot forma part de l’objectiu de fer-lo funcionar perfectament, d’utilitzar materials i teles precioses, però fer-ho senzill. Té un element de tornar al garatge.


CUPRA estarà centrat en el conductor?

Molt. Crearem un entorn orientat al conductor, però no d’una manera puritària. Utilitzem materials agradables al tacte: ens agrada el tacte humà. Va ser així com vam arribar a utilitzar un color coure, un color real molt càlid. Volem transmetre aquesta sensació de calor que té la marca. No fa fred com l’alumini fred, però és més càlid, és més proper a la gent, més humà.

Quin és el futur del disseny CUPRA?

Res no està encastat. No estem dient que aquesta línia en concret sigui típica de CUPRA. Els cotxes CUPRA són esportius, tenen caràcter, però no us mossegaran. Però hi ha una línia bastant fina entre fer quelcom que tingui un caràcter agressiu. Sens dubte, hi haurà un cert nivell d’elegància afegit a l’esportivitat dels cotxes CUPRA.

"Estem convençuts que el cotxe elèctric pot ser un cotxe de carreres"

Acabeu de presentar el flamant CUPRA e-Racer.

Sí, i és totalment elèctric. Aquest cotxe s’ha desenvolupat des de zero com un cotxe totalment elèctric i molt competitiu. L’objectiu que teníem era ser tan ràpid com un motor de combustió interna. Pel que fa al disseny, hi ha una bonica història: recordes el primer Cup Racer? Ho vam muntar molt ràpidament i va esdevenir un gran èxit. Tanmateix, no vam tenir temps de desenvolupar l’aerodinàmica, per exemple, perquè era una mena de projecte secret. Vam anar sense cap prova aerodinàmica.

Per a la versió Evolution, ens vam centrar en un objectiu: fer el cotxe 8 km/h més ràpid, sense tocar el motor, només amb aerodinàmica. I el cotxe ha de quedar encara millor. I ho vam fer. I quan vam començar a parlar de l'e-Racer, era un altre gran repte perquè el nostre objectiu no era gens fàcil. L’aerodinàmica i el pes han esdevingut molt importants. Els enginyers van abordar el problema del pes i van intentar obtenir la millor relació poder-pes possible. Però l’aerodinàmica ens la van deixar, els dissenyadors. També volíem que fos un cotxe encara més bonic que la segona evolució del Cup Racer.

Per tant, aquí som. Ho hem aconseguit. Estem convençuts que el cotxe elèctric pot ser un cotxe de carreres o un cotxe de carreres pot ser elèctric i bonic, alhora que desencadena totes aquelles emocions de què parlàvem.

"Estem alterant aquests codis clàssics dins del món de l'automòbil".

Hi ha reptes específics en desenvolupar una nova marca de cotxes des de zero?

Heu de tenir una idea molt clara sobre la filosofia. Heu d’entendre la filosofia del que esteu a punt d’aconseguir. M'he preguntat: com puc imaginar que sigui el cotxe d'aquí a quatre anys? I des d’allà torno enrere i començo a aplicar el meu treball.

Quines passions tens a part de dissenyar?

Conduir. (rialles)

Què et mou? Tens una actitud específica a la teva vida?

Crec que és passió. Vaig començar a dibuixar cotxes quan tenia 11 anys, als llibres de text de l’escola. Al final, vaig aconseguir estudiar allò que realment volia, que era el disseny.

Què passa amb les altres persones que desenvolupen i construeixen CUPRA, què tenen d’especial?

La nostra plantilla va ser seleccionada manualment. Els empleats han de sentir la marca. I, a més, han de ser persones que assumeixin un cert nivell de risc. És possible que hagueu d’impulsar com un infern per fer arribar les vostres idees. Són persones que diuen: tinc això, però, i si ho féssim així? Les persones que treballaran a la producció han de ser molt hàbils. Es fabricarà i muntarà un cert nombre de peces a mà. Tenim una gran atenció als detalls, però també aquesta passió per fer coses amb les mans. No es pot fer a una fàbrica, necessita una petita operació com la que tenim aquí a Martorell.